آن شرلی با موهای زیتونی

آن شرلی با موهای زیتونی

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
آن شرلی با موهای زیتونی

آن شرلی با موهای زیتونی

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

27-معما

دیروز ما و خواهر3 خانواده بابام و خوهر 2 رو دعوت کردیم بریم بیرون کنار یه رودخونه ناهار بخوریم.بابام تو ماشین ما  بود.تو راه که داشتیم میرفتیم بابام یه معما برای عزیز تعریف کرد.گفت تو خونه خاله ام یکی گفته و هیچکی جوابشو ندونسته. 

 

گفتم برای شما مساله رو طرح کنم .سرگرمی جالبیه.ذهن ادم رو به چالش میندازه. 

 

3 نفر با هم نفری 10  هزار تومن گذاشتند روی هم شده 30 تومن.این 30 تومن رو دادند به یه واسطه که یه بز براشون بخره.فروشنده 5 تومن پس میده .2 تومنش رو میده به خود واسطه، 3تومنش رو میگه بده به خریدار ها.واسطه به هر خریداری 1000 برمیگردونه.حالا اینا انگار 27 پول دادند برای بز ،2با تومن هم پول واسطه میشه 29 هزار تومن.اون هزار تومنیه تو جیب کی رفته؟؟  

من جواب رو تو ادامه مطلب میذارم تا هرکی خواست خودش حل کنه،اون نیمه بدجنسش یه نیم نگاه به جوابه نندازه

 

 

 

قبل از جواب باید توضیح بدم که سوال مد نظر طراح این بوده که چرا 27+2 به عدد 30 نمیرسه و این هزار تومن چی شده.یعنی از همین راه دنبال 1000 بگردیم.خوب اگر بخوایم از طریق اون 25 تومن صورت مساله بیایم جلو که خیلی ساده میشه و بنظر میاد اصلا یه همچین مساله ای مدنظر نباید باشه. 

واما جواب:  

در اصل طراح مساله رو پیچونده که گمراه کنه.بعبارتی جمع زدن 27 با 2 اشتباه هست.چون وقتی ما میگیم 3 نفر روی هم 27 دادند این 27 تومن شامل 25تومن پول بز و 2 تومن پول واسطه میشه.حالا دوباره میاد میگه خوب 27 پول بز +2تومن پول واسطه.اینجوری این 2 تومن پول واسطه دوبار حساب شده و کلا غلطه کارش.در اصل اینجوری میگه: (25 +2) +2   .پس از اول اشتباه جمع زده باید بگیم 27+3تومن که به هرکدوم 1000پس دادند میشه 30 تومن... 

 

پریشب چند دور برای بابام توضیح دادم.بمیرم براش.سنش رفته بالا دیگه کشش حساب کتاب و تمرکز نداره.بعد از چند بار توضیح دادن ازش پرسیدم بابا متوجه شدی؟یکم نگام کرد بعدش گفت داشت حالیم میشد اما نه ،پرید،نفهمیدم چی میگی.گفتم خوب بیا یک بار دیگه برات توضیح بدم .میخواست ستایش رو نگاه کنه هی روشو برمیگردوند سمت تلویزیون هی من میگفتم بابا گوش کن.

نظرات 10 + ارسال نظر
ندا چهارشنبه 14 خرداد 1393 ساعت 16:07 http://www.fery73.blogfa.com

من بازم زرنگم ها!!خودم حلش کردم

بابا ایول به تو

Arus Aban دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 15:16 http://man-va-eshgham.blogfa.com

مرسی اجی اولش گذاشتم که بخونین بعد نظرم عوض شد
نه بابا کامنتهایرو بسته بودم برای یه عده ادم آزار دهنده وگرنه شوما که گل خودمی

انشاله همیشه شاد باشی و این چیزها کمتر باشد.هر روز کمتر از دیروز تا یه روز که ببینی اصلا نیست.

سوری یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 20:18 http://www.jidman8989.blogsky.com

من رشتم روانشناسیه

جدا.از بستانکار بدهکار گفتنت احساس کردم رشتت حسابداری باید باشه و اینکه تحلیل درستی داشتی

Arus Aban یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 15:20 http://man-va-eshgham.blogfa.com

من فهمیدم صورت سوال ایراد داره.ما یه بار ریاضی 2 رو بخاطر اشتباهات استاد در صورت سوال افتادیم و دیگه گول نمی خوریمسوال رو همیشه بررسی میکنیم

عروس انقدر منتظرت شدم که بیای.این پست های اخرت اصلا جا نظری نداشت.که بهت بگم بیا.فکر کردم نظرات رو بستی حوصله کسی رو هم نداری دیگه کلا کامنت نذاشتم وگرنه اومدم که بهت بگم بیا...راستی من قبل از رمزی کردن اون نوشتت با اجازت خوندم.خوب رمزش همون بود خوندمش دیگه.میخواستم بهت بگم همه ما حرفهایی داریم که فقط وفقط خودمون میدونیم و خودمون.وفکر میکنم همیشه هم تو دلمون بمونه...دلایل وب نویسیم گفتن حرفهایی بود که تو دنیای واقعی نمیتونستم به کسی بگم.اما میبینم ادم وقتی از گفتن چیزی حس بدی پیدا کنه چه واقعی چه مجازی فرق نمیکنه.بهتره تو دلت بمونه فقط برای خودت

یک ذهن پریشان یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 14:54

فروشنده از 30 تومن 5 تومن برمیگردونه(یعنی 25 بابت بز بز گرفته) 2 تومن مال واسطه 3 تومن واسه خریدارها .
3 تومن هم بین خریدارها تقسیم میشه .
پس 25 + 2 + 1 + 1 + 1 = 30
(اگه غلط بود بذار به حساب اینکه بنده یک ذهن پریشانم )

بانو بفرمایید ادامه مطلب.جوابش رو اونجا گذاشتم.

گلشن یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 14:32

27 سه خریدار پرداخت کردن که با پول واسطه شده 27
3 هم خودشون دارن که میشه همون سی تومن
پول خودشون 25 بوده با 2 واسطه میشه 27 با سه هزار خودشون میشه همون سی

مشتی گلشن بفرما ادامه

یک ذهن پریشان یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 14:27

فروشنده از 30 تومن 5 تومن برمیگردونه(یعنی 25 بابت بز بز گرفته) 2 تومن مال واسطه 3 تومن واسه خریدارها .
3 تومن هم بین خریدارها تقسیم میشه .
پس 25 + 2 + 1 + 1 + 1 = 30
(اگه غلط بود بذار به حساب اینکه بنده یک ذهن پریشانم )

فرشته یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 13:09 http://hamnafasam6704.blogfa.com

نخندا ولی بذار یه چیزی بگیم دیگه
عزیزم از 30تومن 5 تا برداریم میمونه 25ت پول بز.حالا به این 25 تا باید 3 تا اضافه کنیم بشه 28ت که برگردونده به اون سه نفر +2ت واسطه که بشه 30ت!
پس به جیب هیشکی نرفته فقط باید 25+3 کنیم نه اینکه 30-3
چی گفتم زیااااااااااااد جدی نگیر

بفرما ادامه عزیزم.اونجا کامل توضیح دادم

سوری یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 00:51 http://jidman8989.blogsky.com

خریدارها، با محاسبه 2 تومن واسطه، 27تومن هزینه کردند کلا.نه 29 تومن.
2 تومن، در محاسبات بدهکاری خریداران است نه بستانکاری.امیدوارم واضح توضیح داده باشم.

بله خیلی واضح بود.شاید چون من جواب رو میدونستم.رشته تو حسابداری هست.درست میگم؟

بولوت شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 16:19 http://maryamak.blogfa.com/

صورت مسئله در واقع داره میپیچونه آدم رو.
اینا نفری 10 تومن گذاشتن برای خرید بز یعنی 30 تومن.
اما در واقع بز رو 25 تومن خریدن. یعنی نفری 8300 برای خرید بز دادن. 5 تومنم باقی مونده.
8300*3=25
5 تومن هر باقی مونده که به هر نفر 1000 تومن میرسه.
یعنی اون 8300 میشه 9300.
9300*3=27900
2 تومن که دلاله گرفته
27900+2000=29900
10 تا تک تومن این وسط نیست. اونم ناشی از رند کردن اعشاره. چون 25/3=8.3333333

بانو بفرما ادامه مطلب.به نوعی درست میگی.اما بنظرم صورت مساله همون رسیدن از 27+2 به 30 هست.البته این نظر منه.بابام جواب مساله رو نمیدونست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد